Loading...

بازی Shadow of the Tomb Raider

دانلود و خرید بازی Shadow of the Tomb Raider برای کامپیوتر

بازی Shadow of the Tomb Raider یکی از عناوین سبک اکشن ماجراجویی می باشد که توسط شرکت Square Enix در ماه سپتامبر 2018 برای پلتفرم PC منتشر شده است.

 درباره بازی

Experience Lara Croft’s defining moment as she becomes the Tomb Raider. In Shadow of the Tomb Raider, Lara must master a deadly jungle, overcome terrifying tombs, and persevere through her darkest hour. As she races to save the world from a Maya apocalypse, Lara will ultimately be forged into the Tomb Raider she is destined to be.
KEY FEATURES:
- Survive and Thrive In the Deadliest Place on Earth: Master an unforgiving jungle setting in order to survive. Explore underwater environments filled with crevasses and deep tunnel systems.
- Become One With the Jungle: Outgunned and outnumbered, Lara must use the jungle to her advantage. Strike suddenly and disappear like a jaguar, use mud as camouflage, and instill fear in enemies to sow chaos.
- Discover Dark and Brutal Tombs: Tombs are more terrifying than ever before, requiring advanced traversal techniques to reach them, and once inside they are filled with deadly puzzles.
- Uncover Living History: Discover a hidden city and explore the biggest hub space ever found in a Tomb Raider game.

 تریلر
 پیش نمایش بازی

Shadow of the Tomb Raider جایی است که سرانجام لارا کرافت لقب توم ریدر را ازان خودش خواهد کرد، اما این موفقیت به چه قیمتی به دست خواهد آمد؟ اگر نگاهی به نسل هشتم بیندازیم، بازی‌های موفق و فوق‌العاده زیادی را می‌توان پیدا کرد که با قهرمانانی مونث توانستند بازیکنان را همراه خودشان کنند و داستان‌های زیبایی را به‌تصویر بکشند. از سنوئا در Hellblade بگیرید تا الوی در Horizon Zero Dawn. با این حال، مجموعه Tomb Raider یکی از قدیمی‌ترین سری‌بازی‌هایی است که ما را در نقش شخصیت مونثی به نام لارا کرافت قرار می‌دهد و سال‌های زیادی هم است که این کاراکتر دوست‌داشتنی جای پای خود را در میان قهرمانان بزرگ و برجسته بازی‌های ویدیویی محکم کرده است و همین موضوع هم باعث شد تا در نسل هشتم نیز شاهد شروع مجموعه جدیدی از ماجراجویی‌های لارا کرافت باشیم. سفری که او را از شخصی مبتدی و تازه‌کار، رفته رفته پخته‌تر و قوی‌تر کرد و حالا در آخرین قسمت از سه‌گانه مدرن Tomb Raider قرار است با ماهرترین و خطرناک‌ترین لارا کرافتِ نسخه‌های اخیر همراه شویم. با اینکه هر دو بازی قبلی این سری توانستند نقدهای بسیار مثبتی را دریافت کنند، اما با این حال برخی از گیمرها به این مسئله معترض بودند که چرا بازی اکشن‌تر و درگیرانه‌تر از گذشته شده است. چیزی که اگر کمی دقیق‌تر به آن نگاه کنیم، در حقیقت نمایی از پیشرفت شخصیت لارا کرافت و افزایش مهارت‌های او است. اگر قرار باشد سه گانه جدید در نهایت لارا کرافت را به یک توم ریدر تبدیل کند، طبیعی است که پیشرفت‌هایی محسوس در هر نسخه از بازی باید در کاراکتر اصلی مشاهده شود و وقتی هم که شخصیت بازی قوی‌تر شود، بدیهی است که مشکلات پیچیده‌تر و دشمنان کشنده‌تری را پیش رو خواهد داشت و بر همین اساس هم Shadow of the Tomb Raider قرار است قوی‌ترین لارا را در برابر قوی‌ترین دشمنان قرار دهد.

پس از کلیف هنگر مهمی که در پایان بازی Rise of the Tomb Raider مشاهده کردیم، حالا داستان این سه‌گانه در آخرین ایستگاه خود وارد آمریکای جنوبی شده است. جایی که باز هم قرار است لارا کرافت و ترینیتی بر سر دست‌یابی به یک اثر تاریخی و باستانی سر راه یکدیگر قرار بگیرند، اما با توجه به گفته‌های سازندگان این بار ماجرا به همین راحتی هم نیست. این بار دیگر قرار نیست لارا کرافت و همراهانش همگی سفید باشند و هرکسی که روبروی آنان می‌ایستد، تماما سیاه. داستان بازی دیگر نمی‌خواهد کرافت را به عنوان یک منجی بی‌گناه نمایش دهد و این بزرگ‌ترین تغییری است که از لحاظ داستانی قرار است در Shadow of the Tomb Raider شاهد باشیم. تاریک‌تر بودن داستان بازی، واژه‌ای است که تاکنون بارها از زبان سازندگان آن شنیده‌ایم و چگونگی پیاده‌سازی این فضای تاریک، بیشتر از همه توسط خود لارا کرافت خواهد بود. چرا که دیگر او یک شخصیت خوبِ مطلق نیست. تصمیمات لارا همگی پیامدهایی دربر خواهند داشت و این پیامدها همان لکه‌هایی هستند که کارنامه سفید او را تاریک‌تر می‌کنند. سازندگان با شخصی‌تر کردن داستان سعی دارند تا در این مرحله بیش از پیش درونیات لارا را به تصویر بکشند تا پس از پایان بازی و وقتی که به یک توم ریدر واقعی تبدیل شدیم، از خودمان بپرسیم که آیا واقعا بهایی که برای رسیدن به این نقطه پرداخت کردیم ارزشش را داشت و آیا لارا کرافت هنوز هم یک قهرمان است؟

اینجا جایی است که قوی‌ترین لارا کرافت در برابر قوی‌ترین دشمنانش قرار می‌گیرد

یکی از نکاتی که استودیو Eidos Montreal در رابطه با داستان بازی به آن اشاره کرده است، بالاتر رفتن بار احساسی آن است. حالا علاوه بر کرافت، شخصیت‌های دیگر از جمله جونا نیز با پرداخت بهتری همراه می‌شوند و شما را با قرار دادن در شرایطی دشوار به چالش می‌کشند که باعث می‌شود پیامدهای ناگوار تصمیمات لارا بیشتر به چشم بیاید. نکته دیگر اینجا است که ورود لارا کرافت به قبیله مایاها چندان مشابه ورود وی به محل زندگی جیکوب در نسخه قبلی نخواهد بود. اگر در نسخه قبلی لارا با همراهی جیکوب و کمک‌های آنان توانست راه سختش را با دشواری کمتری پشت سر بگذارد، این بار کرافت وارد محیطی می‌شود که ارتباط برقرار کردن با اعضایش هم به این سادگی نیست و باید بارها در زمینه‌های مختلف به آنان کمک کند تا بتواند حسن نیتش را نشان دهد و مسئله مهم‌تر این است که گاهی لارا با تصمیم‌های خودش آسیب‌هایی را هم به اعضای همین قبیله وارد خواهد کرد و این یعنی احتمالا با روابط پیچیده‌تر و پر فراز و نشیبی با افراد محلی همراه خواهیم بود، به ویژه که در همان اوایل بازی، لارا ناخواسته باعث بروز سیلی وحشتناک در شهر می‌شود که افراد بی‌گناهی در اثر آن جان خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این‌ها، در چند روز اخیر تصاویری هم از بازی لو رفت که نشان می‌داد قرار است بازی به گذشته لارا کرافت و دوران کودکی او نیز بپردازد و احتمالا پازل داستانی مربوط به پدرش را کامل‌تر از گذشته به تصویر بکشد. نکته دیگر در مورد دشمنان لارا است که بعید نیست برخی از اعضای محلی هم از جمله شخصیت‌های منفی داستان تلقی شوند. اگر به یاد داشته باشید، در نسخه پیشین نیز علاوه بر ترینیتی، جنگجویان فناناپذیر (Deathless Warriors) هم از جمله دشمنان سرسخت بازی بودند و به همین دلیل با توجه به صحنه‌هایی که در تریلر رونمایی بازی هم مشاهده کردیم، احتمالا جدا از ترینیتی، لارا با دردسرسازان دیگری هم روبرو خواهد شد.

مبارزات بازی به لطف مکانیزم‌های مخفی‌کاری جدید و تنوع بیشتر سلاح‌ها جذاب‌تر از گذشته خواهد بود

اگر از داستان بازی و تحولاتی که قرار است در این نسخه ایجاد کند بگذریم، به گیم‌پلی Shadow of the Tomb Raider می‌رسیم که همچنان قرار است شیب رو به بالای اکشن‌های بازی را حفظ کند، اما در عین حال کاوش در مقبره‌ها نیز این بار رشد قابل‌توجهی خواهند داشت. علاوه بر قابلیت‌ها و تکنیک‌های قبلی لارا که در نسخه‌های گذشته هم شاهد بودیم، حالا سازندگان توانایی‌های بیشتری چه در زمینه مبارزات و چه در جستجوی مقبره‌ها برای کاراکتر اصلی قائل شده‌اند. در زمینه مبارزات، مکانیزم‌های مخفی‌کاری پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند که لارا را به قاتلی خطرناک، ساکت و کاربلد تبدیل می‌کنند. فضای بازی و پوشش گیاهی انبوه و خاصی که در آن حاکم است، به خوبی امکان مخفی شدن در محل‌های مختلفی را به بازیکنان می‌دهد که نظیرش را در نسخه‌های قبلی شاهد نبودیم. با توجه به چیزی که در تریلرهای گیم‌پلی بازی مشاهده کردیم، لارا با ابزارهای مختلفی قادر است بدون هیچ سروصدایی دشمنانش را یکی پس از دیگری از میان بردارد. علاوه بر این، تنوع سلاح‌های گرم نیز بیشتر از نسخه قبلی است و اگر سازندگان توانسته باشند گان‌پلی بازی را به اندازه کافی بهبود ببخشند، قطعا می‌توان شاهد اکشن‌های لذت‌بخش‌تری در بازی بود. با این حال، طرفداران قدیمی Tomb Raider به شدت منتظر بازگشت کلت‌های دوگانه لارا کرافت در این نسخه هستند که جزو سلاح‌های نمادین وی در تمام نسخه‌های نسل قبلی بوده است، اما کارگردان بازی در یکی از مصاحبه‌هایش اشاره کرد که تیروکمان، جایگزین کلت دوگانه وی در سه‌گانه مدرن این مجموعه است و به همین دلیل هم در بازی Shadow of the Tomb Raider نیز شاهد این اسلحه خاطره‌انگیز نخواهیم بود.

از مبارزات که بگذریم، دومین بخش مهم گیم‌پلی کاوش در مقبره‌ها و حل کردن معماهای مختلف برای عبور از تله‌ها و مکان‌های مختلف است. ایداس مونترال در این زمینه نیز ادعا می‌کند که شاهد مقبره‌های بیشتر، پیچیده‌تر و باشکوه‌تری خواهیم بود و گذشته از این هم تکنیک‌های بیشتری در اختیار لارا قرار خواهند گرفت که اجازه کاوش‌های بیشتری را به او می‌دهند. از جمله این تکنیک‌ها بهبودهایی است که در زمینه شنا زیر آب به شخصیت بازی افزوده شده است که امکان جستجو در مکان‌های خطرناک‌تر و پرریسک‌تری را فراهم می‌کند. تعداد بالای مقبره‌ها و تنوع قابل لمس‌شان قطعا می‌تواند جذابیت و ارزش تکرار بازی را تا حد زیادی بالا ببرد و لوکیشنی که برای جهان این نسخه انتخاب شده است، به نظر می‌رسد توانایی لازم برای ایجاد این تفاوت را داشته باشد. پس از محیط‌های برفی نسخه قبلی، جنگل‌های گرمسیری و پوشش‌های گیاهی انبوه گزینه جدید تیم سازنده برای پی‌ریزی داستان بازی است و با توجه به بازخوردهایی که برخی رسانه‌ها از نسخه دمو بازی داشته‌اند، به نظر می‌رسد ایداس مونترال توانسته است به اندازه کافی محیط جذاب، پویا و متنوعی را فراهم کند. علاوه بر تهدید‌های اصلی، حالا در این جنگل‌های وحشی امکان روبرو شدن با حیوانات درنده نیز تبدیل به مشکل جدیدی برای لارا خواهد شد که باز هم می‌تواند به اکشن‌های بازی تازگی بیشتری بدهد.

تعامل با افراد محلی و پشت سر گذاشتن مراحل فرعی، نقشی اساسی در به‌دست آوردن آیتم‌ها و مهارت‌های جدید خواهد داشت

مهم‌ترین ویژگی محیط جدید بازی، فضای شهری و روستایی و مردم محلی است که باید با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. تعاملات در جهان بازی بسیار بهتر و بیشتر از گذشته است و بنابر گفته‌های تیم سازنده، مبنای اصلی پیشرفت شخصیت لارا کرافت در زمینه گیم‌پلی در همین تعاملات نهفته است. برقراری ارتباط با اعضای مختلف شهر شما را با مراحل فرعی روبرو می‌سازند که پیگیری هر کدام از آن‌ها مهارت‌ها و قطعات جدیدی را برای آپگرید سلاح‌ها یا افزایش توانایی‌های خود لارا فراهم خواهد کرد. علاوه بر این، مراحل فرعی شما را با مقبره‌های فوق‌العاده، برخی چشم‌اندازهای بی‌نظیر و حتی گاهی مقرهای مخفی دشمنان در بازی مواجه خواهد کرد که ارزش تجربه آن‌ها را به مراتب بالاتر می‌برد. یکی از ویژگی‌های جالبی که به شخصه دوست دارم آن را تجربه کنم، حالت Immersion Mode در بازی است که با فعال‌کردن آن، اعضای شهر به زبان مادری خودشان صحبت می‌کنند و شما دقیقا نمی‌توانید منظورشان را متوجه شوید. این ویژگی اگر به خوبی پیاده‌سازی شود، قطعا خیلی بهتر می‌تواند بازیکن را در فضای بازی غرق کند و حتی به واقعی‌تر شدن تجربه اثر نیز بیفزاید. جدا از این، سیستم درجه سختی در بازی هم این بار گستردگی خوبی داشته است و شما قادر خواهید بود در سه دسته مختلف، درجه سختی بازی را تغییر دهید. برای مثال مبارزات را چالشی‌تر کنید و در عوض حل کردن معماها یا پازل‌ها را روی حالت آسان بگذارید. استفاده از این ویژگی می‌تواند تجربه اثر را با توجه به خواسته مخاطب از بازی جذاب‌تر کند و بازیکنان می‌توانند بخشی را که در آن مهارت زیادی دارد، با چالش‌های بیشتری همراه کنند که ایده خلاقانه‌ای از سوی تیم سازنده است.

در نهایت با پرداختن به همه اطلاعات بازی، بد نیست نگاهی هم به گرافیک و صداگذاری‌های Shadow of the Tomb Raider داشته باشیم که همانند نسخه‌های قبلی به نظر می‌رسد همچنان سطح بالای خود را حفظ کرده‌اند. صداگذاری شخصیت لارا کرافت همچنان برعهده کامیلا لودینگتون است که در دو نسخه قبلی نیز به خوبی از پس وظیفه خود برآمده بود. گرافیک بازی نیز این بار در زمینه نورپردازی‌ها و همچنین به تصویر کشیدن فضای زیبای جنگل‌ها، محیط‌های گل‌آلود و باتلاقی و افکت‌هایی نظیر باران، عملکرد چشمگیری داشته است و احتمالا همانند نسخه پیشین یکی از بهترین گرافیک‌های نسل حاضر را ارائه خواهد کرد. نکته جالب دیگر این است که تا به این لحظه و با مقایسه تریلرهای مختلف بازی، Shadow of the Tomb Raider نه تنها افت گرافیکی نداشته است، بلکه در زمینه بافت‌ها و جزئیات نیز حتی شرایط بهتری هم پیدا کرده است که ما را بیش از پیش به تجربه اثری کم‌نقص از لحاظ فنی امیدوار می‌کند.سازندگان علاوه بر فراهم آوردن محتوای جذاب برای این نسخه، تدارک محتویات پس از انتشار بازی را هم دیده‌اند. اول از همه باید به این نکته اشاره کرد که بازی علاوه بر نسخه استاندارد، دارای نسخه‌های دیلاکس، کرافت و آلتیمیت ادیشن نیز هست که هر کدام مزایایی را به همراه دارد. پیش‌خرید هر یک از نسخه‌های بازی به جز نسخه استاندارد، به شما اجازه خواهد داد تا دو روز پیش از عرضه رسمی بازی امکان تجربه آن را داشته باشید. همچنین پیش‌خرید نسخه‌های کرافت یا آلتیمیت شامل سیزن‌پس هم خواهد بود که سلاح‌ها، لباس‌ها و مراحل فرعی با داستان‌های جالبی را به بازی اضافه خواهد کرد. در نهایت نیز باید به تفاوت بزرگ نسخه آلتیمیت ادیشن اشاره کنیم که شامل مجسمه لارا کرافت و دیگر آیتم‌های فیزیکی نظیر چراغ قوه مخصوص لارا خواهد بود که برای طرفداران پروپاقرص بازی قطعا جذاب است.


(نویسنده: مهرداد خیاط محمدی - زومجی)

  نقد و بررسی

Tomb Raider و لارا کرافت از نام های قدیمی و شناخته شده صنعت گیم هستند و مدت زیادی است که در این مدیوم حضور دارند. لارا کرافت طی این چند سال، تغییرات فراوانی را به خود دیده. سری بازی های Tomb Raider دو بار ریبوت شده اند که وظیفه آخرین ریبوت را استدیو Crystal Dynamics به عده داشت. سری ریبوت جدید در سال ۲۰۱۳ و با عرضه Tomb Raider کلید خورد، با Rise of the Tomb Raider ادامه پیدا کرد و حالا Shadow of the Tomb Raider قرار است که این سری ریبوت را به پایان برساند. البته بر خلاف گذشته، این نسخه نه توسط کریستال داینامیکس، بلکه توسط شعبه مونتریال استودیو ایداس توسعه یافته است.

سیر رشد لارا در این سه گانه به خوبی مشهود است. Tomb Raider 2013 لارا را ناخواسته درگیر ماجراجویی ها و مخاطرات کرد و زیرساخت را برای تولد یک ماجراجوی قهار فراهم ساخت. در رایز، لارا به میل خود به دنبال ماجراجویی بود و خواسته به دل خطر می زد. حالا Shadow of the Tomb Raider لارا را یک قدم فراتر می رود و از وی همان ماجراجویی را می سازد که در نسخه های اولیه Tomb Raider، پیش از ریبوت سری دیده بودیم. لارا دیگر مبارز و ماجراجوی تازه کاری نیست که در Tomb Raider سال ۲۰۱۳ دیدیم. وی حالا شخصیتی است که با جدیت و بدون ترس از موانع عبور می کند و بدون هیچ گونه حس ترحمی دشمنانش را به وحشیانه ترین شکل ممکن از سر راه خود بر می دارد. لارا حالا به دختری تبدیل شده که فقط و فقط دنبال رسیدن به اهداف خود است و حاضر است هر چیزی را در این مسیر فدا کند. شاید چنین المان هایی نمایانگر شخصیتی قدرمتمند باشند، اما خود محوری بیش از حد لارا در ابتدای بازی از وی شخصیتی دوست نداشتنی می سازد.

Shadow of the Tomb Raider تلاش می کند که این بعد سمج و خودمحور لارا کرافت را نقد کند و نشان دهد که ماجراجویی های وی گاهی به قیمت جان دیگران و بی گناهان تمام می شود. تمامی هدف بازی این است که سماجت لارا را سوهان کاری کند و شخصیتی فروتن بسازد، فردی که لزوما اهداف و خواسته هایش را در اولویت قرار نمی دهد و برای دیگران هم اهمیت قایل است. در واقع شدو تلاش می کند تا با از بین بردن ویژگی های منفی شخصیتی لارا، وی را به شخصیتی دوست داشتنی تبدیل کند. بازی شروع متحیر کننده و هیجان انگیزی دارد و به خوبی نشان می دهد که علاقه بیش از حد لارا در قبال ماجراجویی هایش تا چه حد می تواند ویران گر و خطرناک باشد.  لارا در روند بازی تلاش می کند که جلوی وقایعی که خود مسبب شان بوده را بگیرد. وقایع ابتدای بازی با صحنه سازی های خوب نشان می دهند که این فجایع تا چه حد مرگ بارند و لارایی که خود را نکوهش می کند، باید هر چه سریع تر تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا اشتباه خود را جبران کند. متاسفانه برخلاف این شروع خوب، داستان بازی پس از مدتی کوتاه از تب و تاب می افتد و جذابیتش را از دست می دهد، روندش بر خلاف آن چه که انتظار می رود کند می شود و اتفاقات و وقایع اهمیت خود را برای بازیکنان از دست می دهند. در Shadow of the Tomb Raider، بازیکنان درگیر داستان هایی می شوند که شاید کمترین جذابیتی برای شان داشته باشد و به همین دلیل هم بلافاصله پس از یک شروع خوب، داستان بازی به مثال دو نسخه قبلی ناامید کننده پیش گرفته می شود.

متاسفانه پیشرفت بد و ضعیف داستان باعث می شوند که شخصیت لارا خوب و منطقی رشد نکند. در نهایت، لارا در دل بازیکنان جایی برای خود باز نمی کند و بازی نهایتا قادر است وی را از شخصیتی منفور به شخصیتی خنثی تبدیل کند. بازی در بخش های خاصی با صحنه سازی و حوادث مختلف سعی می کند که لارا کرافت را دوست داشتنی تر کند اما این تلاش ها ناکارآمد هستند. جدا از لارا، دیگر شخصیت های جانبی هم بسیار ضعف کار شده اند، کمکی به جذاب تر شدن روند بازی نمی کنند و زود فراموش می شوند. شاید تنها استثنا در این میان جوناه باشد، شخصیتی که در تمامی نسخه های سری ریبوت حضور داشته و در این نسخه نقش به مراتب پر رنگ تری دارد و یکی از شخصیت هایی است که روی رشد نسبی لارا تاثیر گذار است. به مانند داستان که مشابه دو نسخه قبلی همچنان بی اهمیت ترین و شاید ضعیف ترین بخش بازی های ریبوت Tomb Raider است، دیگر المان های بازی هم چندان تغییری نکرده اند. حتی عوض شدن استودیو سازنده بازی هم کمکی به این روند پر تکرار Tomb Raider نکرده و ایداس مونتریال، دقیقا تصمیم گرفته که بازی خود را بدون تغییر خاصی، روی همان چیزی که کریستال داینامیکس بنا کرده توسعه دهد. شاید مکانیزم های Tomb Raider اندکی قدیمی و دمده شده باشند، اما همچنان جواب گوی نیاز های بازیکنان هستند، جذاب اند و درگیر کننده. اما به هر حال، دیدن مشکلات مشابه بعد نیم دهه، آن هم طی سه بازی می تواند آزار دهند باشد. مهم ترین تغییری که ایداس مونتریال در روند بازی ایجاد کرده، اولویت بندی مجدد بخش های مختلف گیم پلی است. برخلاف رایز که مبارزات و درگیری ها متعدد و پرتکرار بودند، حالا فقط بخش اندکی از بازی را به خود اختصاص داده اند و تمرکز بیشتری روی پازل ها و پلتفرمینگ قرار گرفته.

مبارازت همچنان در بازی حضور دارند، اما تنها بخش اندکی از بازی را پر کرده اند و همان بخش اندک هم بیشتر به شکل مخفی کاری دنبال می شود. اتفاقا مخفی کاری از معدود المان هایی است که در این نسخه معدود بهبود ها و تغییراتی داشته که آن هم با توجه به تم بازی قابل پیش بینی بود. لارا این بار خود شکارچی است و به بهترین شکل از محیط اطرافش بهره می برد. مکانیزم های مختلفی برای بهبود مخفی کاری به آخرین نسخه از Tomb Raider اضافه شده اند، حرکات مختلفی برای کشتن بی سر و صدای دشمنان، استتار در گل و لجن و گجت های مختلف. با وجود این که لارا حالا راه های بیشتری برای از سر راه برداشتن دشمنانش دارد، اما همان طور که پیش تر گفتیم، به این دلیل که پایه و اساس بخش مخفی کاری بر مبنانی دو نسخه قبلی است، ایرادات مخفی کاری از نسخه های قبلی به این نسخه هم راه یافته اند. مشکلات هوش مصنوعی بیش از پیش در این نسخه خودنمایی می کنند. به دفعات دیده می شود که دشمنان به شکل تصادفی و رندوم عمل می کنند. گاهی آن ها  نسبت به این که دوست شان در چند قدمی شان در حال جان دادن است کاملا بی تفاوت اند، اما کافی است یک بار بازی را مجددا لود کنید و در شرایط مشابه، حرکات مشابهی انجام دهید. خواهید دید که این بار دشمنان به شکل کاملا متفاوتی رفتار خواهند کرد.

این عدم قطعیت در رفتار دشمنان باعث شده که بخش مخفی کاری تا حد زیادی عذاب آور باشید. اگر اصرار داشته باشید که به شکل بی نقص بخش های مخفی کاری را پشت سر بگذارید، بار ها مجبور خواهید شد که این بخش ها را تکرار کنید. البته این بار بر خلاف نسخه قبلی، لارا می تواند پس از لو رفتن از دست دشمنان خود فرار کند، گوشه ای قایم شود و مجددا مخفی کاری را از سر بگیرد، اما این مکانیزم جدید هم بی ایراد نیست. بازیکنان به خوبی نمی توانند متوجه شوند که کی دشمنان از موقعیت لارا با خبرند و کی به دنبال او می گردند.رفتار کاملا رندوم و تصادفی دشمنان هم به مشکلات متعددی دامن زده و در شرایطی که به نظر می رسد کاملا از دید دشمنان خود مخفی شده اید، یکی شان با علم به محل مخفی شدن شما به سمت تان می آید و با شما مبارزه می کند. مهارت های جدید لارا همگی راه های جدیدی برای از سر راه برداشتن دشمنان به بازی اضافه کرده اند، اما در واقع همگی این ها صرفا یک سری انیمیشن جذاب و جالب هستند که تغییر قابل ملاحظه ای در بازی ایجاد نکرده اند، پایه و اساس مخفی کاری همان چیزی است که در نسخه قبلی دیدیم و این زیرساخت به قدری جذاب نیست که مشکلات متعدد هوش مصنوعی، مشکلاتی که باعث شده اند که مخفی کاری در مواقعی نه لذت بخش، بلکه عذاب آور باشد را حل کنند.

در اندک مواقعی که لارا محبور است مستقیم به دل دشمنان بزند و مستقیما با آن ها درگیر شود، باز هم می بینید که چقدر مکانیزم های Tomb Raider تکراری شده اند. مبارزات مستقیم کوچک ترین تغییری نسبت به قبل نداشته اند. هرچند مبارزات این سری بازی ها همیشه قابل قبول بوده اند، اما واقعا اصرار ورزیدن بر تغییر ندادن مکانیزم هایی که نزدیک به نیم دهه قدمت دارند و بهبود ندادن شان، تصمیمی عجیب به نظر می رسد. از مبارزات که بگذریم، به نقطه اوج شدو می رسیدم: بخش های پازل محور و پلتفورمینگ. در این بازی، بازیکنان بیشتر مشغول به باز کردن راه ها، عبور از موانع و حل کردن پازل ها هستند. این بخش ها بهترین و لذت بخش ترین لحظات Shadow of the Tomb Raider به شمار می روند، اما باز هم باید بگوییم که این بخش ها هم تقریبا بدون تغییر از نسخه های قبلی پای خود را به این بازی باز کرده اند. متاسفانه عدم قطعیت حتی در حرکات لارا هم دیده می شود. پرش هایی که گاهی واضحا باید وی را به جلو پیش ببرند گاهی باعث مرگ وی به احمقانه ترین شکل ممکن می شوند. اما این مشکل در پلتفرمینگ زیاد پیش نمی آید و کمتر آزار دهنده است. پلتفرمینگ در شدو جذاب و مفرح است و تصمیم ایداس مونریتل برای پر رنگ تر کردن این بخش ها در بازی تصمیم درست و به جا بوده.

مکزیک و پرو این بار پذیرای لارا هستند. محیط Shadow of the Tomb Raider متنوع است و بزرگ، بزرگ تر از تمامی نسخه های قبلی. هر کدام از محیط ها و دخمه ها بافت و ظاهر منحصر به فرد خود را دارند. Shadow of the Tomb Raider به شکل خوبی پلتفورمینگ را با پازل ترکیب کرده و لحظات لذت بخشی را پدید آورده. گشت و گذار در محیط های بازی، یافتن راه ها برای رسیدن به مقصد و حل کردن پازل ها هیچ وقت این قدر لذت بخش نبوده. هر کدام از پازل های بازی منحصر به فرد اند و المان تکراری و بازیافتی تقریبا در هیچ کدام شان نمی بینید. پازل ها ابتدا شما را با کلیات ماجرا و متد و شیوه کلی برای پشت سر گذاشتن شان و آشنا می کنند، اما در ادامه، شما را رها می کنند تا با هوش و ذکاوت تان چالش های سخت تر را پشت سر بگذارید. لذت نهفته در حل کردن این پازل ها، همواره نقطه اوج بازی های سری Tomb Raider به شمار می رفته و حالا به دلیل بالاتر رفتن کیفیت پازل ها و چالش ها در این نسخه از قبل هم بهتر شده. شاید تنها ایراد این بهش این باشد که گه گاهی در حین پیش روی در این توم ها مجبور به مبارزه با دشمنان می شوید که این موضوع کمی روند بازی را در این بخش خدشه دار می کند، زیرا که تمرکز بازیکن را از حل پازل معطوف به نبرد می کند.

بخش های زیر آب در این نسخه بیشتر شده اند، اتفاقا ایدوس تصمیم گرفته زیاد رو این بخش مانور بدهد و با معرفی مکانیزم جدیدی به لارا اجازه داده که مدت زمان بشتری زیر آب بماند. از نظر بصری حقیقتا این محیط ها جذاب هستند و حس ترسی که محیط های بسته در زیر آب و خطراتش به بازیکنان القا می کنند حداقل برای چند بار اول ناب و دوست داشتنی اند. اما این بخش متاسفانه تنوع کمی دارد و پس از مدتی می بینید که در تمام بخش های زیر آب، فقط و فقط یک سری کار های تکراری انجام می دهید. علاوه بر پازل های موجود در خط داستانی که سر راست تر، ساده تر اما باز هم جذاب هستند، به مشابه سنت این سری ریبوت، توم های اختیاری و غیر اجباری آمیزه های تزیینی روی بازی اصلی بازی می شوند، اما نکته بسیار خوب این است که این آمیزه ها پر محتوا، جذاب و با ارزش هستند و ارزش وقت بازیکنان را دارند. البته جدا از توم ها، Shadow of the Tomb Raider پر است از محتویات فرعی دیگر. حرفی که در مورد توم ها زدیم را با قطعیت نمی توانیم در مورد همه این محتویات فرعی دیگر تکرار کنیم. بسیاری از ماموریت های فرعی مراحلی صرفا وقت پر کن و بی اهمیت هستند، نه هدف جذابی دارند و نه انگیزه لازم و کافی را به بازیکن می دهند.

برای مثال، محیط بازی پر است از آیتم های جمع کردنی که البته اگر بخواهیم صادق باشیم، خیلی از این ها اطلاعات داستانی جالبی را بر ملا می کنند. اما به هر حال از لحاظ گیم پلی و وقتی که باید برای جمع آوری شان اختصاص داد، آن قدر ارزشمند نیستند و احتمالا بسیاری از بازیکنان از آن ها صرف نظر می کنند. یار و یاور لارا در تمامی بخش های ماجراجویی هایش مهارت ها هستند، مهارت هایی که بازیکن می تواند با جمع آوری امتیازات تجربه و به دست آوردن امتیازات Skill آزاد شان کند. مهارت ها به سه بخش کلی تقسیم می شوند و اعضای هر کدام از این سه بخش، بر بخش خاصی از گیم پلی تاثیر گذارند. امتیازات تجربه به وفور در بازی یافت می شوند و بازیکنان می توانند در طول یک دور بازی، مقدار قابل توجهی مهارت آزاد کنند. اما مشکل وقتی ظاهر می شود که به منوی مهارت ها می روید و می بینید که حداقل در ظاهر، هیچ کدام از این مهارت ها آن قدر ها هم به درد بخور و تاثیر گذار نیستند.

البته این مشکل فقط به ظاهر محدود نمی شود و مهارت ها در باطن هم کارایی خاصی ندارد. شاید در ده ها مهارت موجود در بازی، فقط چند مورد خاص در روند گیم پلی موثر باشند. بقیه شان صرفا تزییات بی فایده هستند و به جرات می توان گفت که بازیکنان می توانند حتی با آزاد سازی یکی از این مهارت ها، بازی را به راحتی به پایان برسانند. از نظر کیفیت گرافیکی Shadow of the Tomb Raider واقعا فوق العاده است. مدل لارا کرافت تقریبا بی نقص از آب درآمده و بی نظیر است. بافت های محیط بازی هم کیفیت بسیار خوبی دارند و نور پردازی بازی مثال زدنی است. این گرافیک فنی خوب با گرافیک هنری جذاب در هم امیخته و باعث شده که هر صحنه ای توانایی میخکوب کردن بازیکن را داشته باشد. احتمالا شما هم لحظات بسیاری را به عکس انداختن از لارا و محیط بازی با فوتومود جذاب و کارآمد این بازی اختصاص می دهید.

Shadow of the Tomb Raider دقیقا همان راه دو نسخه قبلی را می رود و این هم می تواند یک نقطه قوت باشد و هم نقطه ضعف. علاقه مندان به این سری حتما از این نسخه هم لذت خواهد برد و چه بسا که Shadow of the Tomb Raider به عنوان مورد علاقه شان در این سه گانه تبدیل شود. اما در این حال، نمی توان کتمان کرد که بسیاری از مشکلات نسخه های قبل هنوز هم در این بازی وجود دارند که بسیاری از بازیکنان را از خود خواهد راند. Shadow of the Tomb Raider برای آن دسته از بازیکنانی است که به گشت و گذار، پلتفرمینگ و حل پازل علاقه دارند. اما شاید انتخاب چندان معقولی برای دیگر بازیکنان نباشد.

(نویسنده: پوریا دانشور - دیجیاتو)

 سیستم مورد نیاز
Recommended Minimum System Requirements
Windows 10 64-bit Windows 7 64 bit OS
Intel Core i7 4770K, 3.40 Ghz or AMD Ryzen 5 1600, 3.20 Ghz i3-3220 INTEL or AMD Equivalent CPU
16 GB RAM 8 GB RAM Memory
Nvidia GTX 1060 6GB or AMD Radeon RX 480, 8GB Nvidia GTX 660/GTX 1050 or AMD Radeon HD 7770 Graphics
Version 12 Version 11 DirectX
40 GB available space Storage
 راهنمای نصب

ناموجود

 

شناسنامه
عنوان: Shadow of the Tomb Raider
ژانر:
  • Action
  • Adventure
سازنده:
  • Eidos-Montréal
  • Crystal Dynamics
  • Nixxes software
ناشر:
  • Square Enix
تاریخ انتشار:
  • 14 سپتامبر 2018