این محصول شامل مجموعه بازی Portal می باشد که توسط شرکت Valve برای پلتفرم PC منتشر شده است.
- Portal, Build 466272 (December 12, 2014)
- Portal 2, Build 4968168 (May 1, 2020)
- Portal Stories: Mel, Build 3719897 (December 6, 2017)
- Aperture Tag, Build 568280 (March 27, 2015) – Community Mod
- Thinking With Time Machine, Build 859339 (October 13, 2016) – Community Mod
- Portal 2: Sixense Perceptual Pack, Build 213449 (November 15, 2015) – REQUIRES Creative Senz3D camera
- Portal Stories: VR, Build 1122204 (May 16, 2016) – REQUIRES HTC Vive Headset
- Portal 2: The Final Hours, Build 25834 (June 16, 2014) – Digital Book
- Four Soundtracks (Portal, Portal 2, Portal Stories: Mel, Aperture Tag)
عنوان Portal با بیدار شدن بازی باز، در نقش دختری به نام شل(Chell) از تختخوابی با عنوان Relaxation Vault آغاز میشود (این بخش داستان بازی را تا حدودی لو خواهد داد لذا خطر لوث شدن داستان وجود دارد). این تخت خواب برای استراحتهای طولانی طراحی شده است(در حد چند ماه و حتی چند سال). در درون اتاقکی که در آن قرار داریم، یک رادیو و یک توالت فرنگی قرار دارد. Glados (در ادامه در مورد Glados توضیح داده خواهد شد) به شل سلام کرده و ناگهان درگاهی بر روی دیواره Relaxation Vault ایجاد خواهد شد. دایرهای نارنجی رنگ که وقتی به داخل آن برویم از دایره آبی رنگ دیگری که در دیواری بیرون از اتاقک استراحت قرار دارد بیرون خواهیم آمد. در واقع این دایرهها همان درگاهها و یا Portalهایی هستند که مبنا و هسته معماهای بازی را شکل میدهند. تمام تجهیزاتی که در بازی مشاهده خواهید کرد توسط شرکتی به نام Aperture ساخته شده است. بازی نیز در مکانی به نام Aperture Science Enrichment Center (مرکز غنیسازی علمی اپرچر جریان دارد). Aperture رقیب شرکت Black Mesa به شمار میرود و زودتر از آن به فناوری به وجود آوردن Portalها دست پیدا کرده است. این شرکت در دهه ۱۹۵۰ میلادی با استفاده از تکنولوژی تونلسازی کوانتومی به این فناوری دست پیدا میکند. (تونلسازی کوانتومی، مبحث علمی بسیار جالب و جذاب و البته سختی است که خب من نه صلاحیت تشریح آن را دارم و نه تواناییاش را اما اگر به این مباحث علاقهمندید حتماً در موردش بخوانید). همان طور که بالاتر اشاره شد، با بیدار شدن از تخت، هوشی مصنوعی با نام Glados به ما خوشآمد خواهد گفت. Glados سیستم پردازشی اصلی شرکت Aperture به حساب آمده که نسخه اولیه آن در سال ۱۹۸۲ تولید شده، اما بعدها با تزریق ژن انسان به آن(ژن افرادی مهم از جمله مؤسسان Aperture) حالتی انسانگونه نیز به خود گرفته است. هدف از تولید این هوش مصنوعی، تسریع روند پیشرفت شرکت و غلبه به شرکت رقیب یعنی Black Mesa بوده است. او پس از خوشآمد گویی عنوان میکند که باید برای گذراندن تستهایی آماده شویم و این گونه است که روند بازی Portal 1 آغاز خواهد شد.این که شل(Chell) یا همان کاراکتر اصلی بازی کیست. این که چرا شخص او قرار است تستهای شرکت Aperture را انجام دهد و این که چه هدفی پشت این تستها قرار دارد همه و همه بینهایت غافلگیرکننده ، درگیرکننده و جذاب خواهند بود. قطعاً نکات علمی داستان و همچنین پشتپرده ماجرا بسیار جذاب بوده و میتوان با گذاشتن زمان و تحقیق بیشتر در موردشان دانست اما اگر کسی علاقهای به این موارد نداشته باشد هم خواهد توانست تا حد زیادی از معماهای جذاب و فیزیک عالی بازی که در ادامه به آنها خواهم پرداخت لذت کافی را ببرد.
بازی همان طور که پیشتر نیز اشاره شد، در سبک شوتر اولشخص و پازل فیزیکی خواهد بود. اگر با شنیدن کلمه شوتر، انتظار دیدن سلاحهای گوناگون در بازی را دارید، باید بگویم که در Portal نه خبری از تیراندازی خواهد بود و نه خبری از کشت و کشتار ، نه کاورگیری خواهید کرد و نه هدشات. تنها اسلحه گیمر در بازی، وسیلهای است به نام Aperture Science Handheld Portal Device از ساختههای شرکت Aperture. کار با این اسلحه بدین گونه است که دو گلوله از آن بر روی دیوار یا سقف و یا کف زمین در دو نقطه مختلف شلیک خواهد شد تا بتوان دو درگاه یا همان Portal ایجاد کرد. سپس میتوان درون یکی وارد شد و از دیگری خارج شد. این مکانیزم هسته اصلی معماهای بازی را شکل خواهد داد. در واقع ایدهی انتقال و پورت شدن (دور نوردی) ایدهای است که پشت معماهای بازی قرار دارد. ترکیب این امکان با علم فیزیک و مشخصات سرعتی (مانند سرعت و شتاب) هسته اصلی معماهای بازی را تشکیل خواهند داد. بازیهای معمایی زیادی هستند که اتفاقاً معماهای سخت و بسیار چالشیای دارند، اما هیچگاه جذاب نیستند. برای مثال ممکن است در محیطی کلی اجسام به صورت شلخته قرار داشته باشند و بازی باز وظیفه داشته باشد، آنها را یکی یکی بدون منطق امتحان کرده تا به نتیجهای برسد و یا معماهایی هستند که خیلی اوقات باید شانسی حل شوند و خود بازی باز هم نخواهد فهمید چگونه آن را حل کرده است. معماهای بازی Portal به هیچ عنوان این گونه نخواهند بود. بازی پله پله با معماهای خود، به شما درک فیزیکیای از پورتالها و مشخصات حرکتی خواهد داد به گونهای که لذت بسیاری خواهید برد.
در مورد گرافیک بازی نیز چه از لحاظ فنی و چه هنری، باید آن را تحسین کرد. بازی برای حدود ۱۱ سال پیش است اما اگر آن را اکنون تجربه کنید، به هیچ وجه از کیفیت بافتها و گرافیک بازی گلهای نخواهید داشت و این به خاطر اتمسفر و جو بینهایت خوب شرکت Aperture و طراحی عالیای است که روی آن انجام گرفته. قطعاً تعدادی طراح دکوراسیون داخلی شرکتها و سازمانهای بزرگ در طراحی محیط Portal به کار گرفته شدهاند. پوسترهای تبلیغاتی داخل سازمان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و بسیار مفهومی طراحی شدهاند. در بازی هیچ گونه باگی را مشاهده نخواهید کرد که خب ارزش این امر برای یک بازی فیزیک محور که حرکت در فضای سه بعدی(هم بر روی زمین و هم هوا) صورت میگیرد بسیار ارزشمند است. فیزیک بازی شاهکار بوده و هیچ کجا کوچکترین احساسی مبنی بر غیرواقعی بودن حرکات نخواهید داشت. جدا از طراحی هنری و بصری بازی، باید به طراحی تجهیزات و وسایل بازی نیز اشاره کرد. تمام تجهیزات کامل علمی و اصولی طراحی شده است. کافی است سری به فضای اینترنت زده و نام وسایل موجود در بازی را Search کنید. اطلاعاتی از آنها به دست خواهید آورد که واقعاً باور خواهید کرد که این وسایل واقعیاند. فونتهای بازی و پوستر خود بازی هم واقعاً محشر است و نمیشود به آن اشاره نکرد. طراحی اسلحه بازی و همچنین پورتالهای ایجاد شده بر روی دیوارها هم بسیار خوب صورت گرفته است. صداگذاری و موسیقیهای بازی نیز علاوه بر این که هیچ ضعفی ندارند، بلکه به فضاسازی بازی نیز کمک بسیاری میکنند. به ویژه صدای گلادوس که روبات و یا هوش مصنوعی بازی بوده و الن مکلین با کمک افکتهای کامپیوتری به زیبایی هر چه تمامتر از عهده گویندگی آن برآمده است. معماهای فیزیک محور بسیار جذاب ، داستان قوی و درگیر کننده ، محیطهای گیرا و زیبا، طراحی مراحل فوقالعاده، صداگذاری و موسیقی خوب به همراه فیزیک بسیار عالی بازی همه و همه در بازی Portal 1 گرد هم آمدهاند تا چند ساعت به یاد ماندنی را برایتان رغم بزنند. اگر از علاقهمندان مباحث علمی به ویژه فیزیک و بخش انتقال و دور نوردی و Portalها و همچنین فیزیک حرکتی هستید، تجربه این بازی برایتان بینهایت لذتبخش خواهد بود و اگر هم جزو این افراد نیستید، برای اتمام این عنوان هیچ مشکلی نخواهید داشت و باتجربه این بازی، قطعاً نسبت به بسیاری از افراد دیگر، درک شهودی و ذهنی بیشتری از مباحث ذکر شده پیدا خواهید کرد.
Portal 2، بار دیگر نظیر نسخه ی اول و حتی بهتر از آن شیوه ای نو را پدید آورد. شیوه ای که در آن همه چیز گفتنی و نشان دادنی نبود بلکه بسیاری از قسمت های آن درک کردنی و فهمیدنی تهیه شده بود. روایتی که تنها و تنها سه شخصیت داشت اما داستان هزاران هزار نفر را بازگو میکرد. داستان به قدرت رسیدن افراد ناشایست، فرمانروایی بدون تفکر و سرانجام شوم آن ها. اینکه چنین داستان پیچیده ای که هر روز حتی امروز! هم در بسیاری از نقاط دنیا رخ میدهد توسط تنها سه شخصیت روایت شود واقعا قابل تقدیر است. پرتال دو داستانش را بسیار ساده بازگو میکند اما به این سادگی ها از یاد نمیرود. داستان این نسخه دقیقا بعد از ماجرا های شماره اول اتفاق میافتد. شل( همان شخصیتی که شما کنترل میکنید) در یک اتاق استراحت چشم میگشاید و پس از انجام نرمش های لازم! دوباره به خوابی طولانی فرو میرود که در نهایت توسط wheatley بیدار میشود و از این جاست که ماجراهای نسخه دوم شروع میشود. wheatley قصد دارد به کمک شل به اتاق اصلی مدیریت برود و خود را به هوش اصلی مجموعه APERTURE تبدیل کند اما در این راه ناخواسته glados(هوش مصنوعی سابق کمپانی APERTURE که در قسمت قبلی نابود شد.) را بیدار میکند و اتفاقات تازه ای را رقم میزند. glados شل را مقصر نابودی اش میداند و به همین سبب قصد کشتن او را میکند اما شل به کمک اسلحه ی پورتال خود و هوش سرشار(شما!) از معمای های سخت جان سالم به در میبرد و به کمک دست های پشت پرده( همان wheatley) در نهایت glados را شکست میدهد. شاید فکر کنید که این نقطه ی پایان بازی است اما نه! این دقیقا نقطه ی آغاز پرده ی دوم داستان است، جایی که wheatley به قدرت میرسد، رباتی که هدف از ساختش تنها راهنمایی افراد درون ساختمان بر حسب دستور العمل های خاص بوده و نه ساختن دستور العمل! حالا این ربات کم هوش از فرط قدرت نه تنها به وعده ی خود مبنی بر نجات دادن شل عمل نمیکند بلکه او و glados( که حالا به یک باتری سیب زمینی شکل بدل شده!) را به اعماق ساختمان مخروب APERTURE میفرستد تا هر گونه تهدیدی را در نظر خودش از بین برده باشد اما امان از کم عقلی که در نهایت نابودی اش را رقم میزند. شاید گاهی اوقات فکر کنید که داستان به اندازه کافی سرعت ندارد و آهسته پیش میرود اما همین آهستگی باعث میشود که بقیه ی قسمت های بازی از جمله گیم پلی غنی آن بیشتر به چشم بیایند و در نهایت تجربه کامل تری از بازی به دست آورید. نکته ی جالب دیگری که همیشه در ذهن میماند این است که تمام بازی بدون حتی شلیک یک گلوله یا کشتن واقعی یک نفر به اتمام میرسد که در تاریخ بازی های اول شخص تقریبا نظیرش وجود ندارد و یک پارادوکس تمام عیار به حساب میآید. اما با این حال داستان به زیبایی هر چه تمام تر پیش میرود و شما را با زوایای پنهان بازی قدرت آشنا میکند.
این بازی نه رایفل دارد و نه نارنجک و نه حتی گرز و شمشیر! حتی در ابتدای بازی اسلحه ی شما رنگ نارنجی را نیز ندارد و پس از طی کردن مراحلی این رنگ را بدست میاورید و به کمک این دو رنگ، دریچه هایی برای عبور خود ایجاد میکنید. احتمالا گمان میکنید یک اسلحه هر چقدر هم خلاقانه طراحی شده باشد بعد از گذشت مدت کوتاهی تکراری و کسل کننده میشود اما هنر طراحان بازی دقیقا در اینجا مشخص میشود. همین که فکر تکراری بودن مراحل به ذهن شما خطور کند، بازی شما را سورپرایز میکند و آبجکت جدیدی را به بازی اضافه میکند که برای مدتی ذهن شما را مشغول میکند و این روند همین طور تکرار میشود و بازی مدام تغییر میکند، بگذارید چند مثال بزنم: از همان مراحل ابتدایی برای اینکه بتوانید در هایی که به آسانسور منتهی میشود را باز کنید بایستی بر روی نقاط خاصی از زمین مکعب هایی قرار دهید تا در برای شما باز شود پس از چندین مرحله این بار مکعب هایی به شما داده میشود که تقلبی هستند و سریعا پودر میشوند سپس این مکعب ها را بایستی به عنوان نوعی سپر در مقابل لیزر استفاده کنید، در بعضی نقاط این مکعب ها را استفاده میکنید که رویشان بایستید در بعضی نقاط از این مکعب ها برای مختل کردن علکرد دستگاه ها استفاده میکنید و …. در ابتدای بازی تنها معماها به کمک پورتال و مکعب ها حل میشوند. در مراحل بعدی لیزر ها، مکعب هایی که لیزر ها را بازتاب میدهند، ربات هایی که لیزر به طرف شما پرتاب میکنند،پرش های بلند، سکو های پرتاب و بسیاری چیز های دیگر اضافه میشوند که همیشه و همیشه بازی را برای شما جذاب و مهیج نگه میدارند. به طور کلی بازی سراسر معماست اما تعادل به خوبی در بازی رعایت شده و هر باز که آیتمی به بازی اضافه میشود برای اینکه با نقش آن به خوبی آشنا شوید معماها از آسان به سخت در مقابل شما قرار میگیرند و برای اینکه این تعداد معما دل شما را نزند در تعدادی از قسمت های بازی از معما ها برای پیشبرد داستان استفاده میکنید( نظیر قسمت انتهایی بازی که از سفید بودن سطح ماه استفاده میکنید)
صدا گذاری و موسیقی در هر بازی تاثیر گذار است و هر چقدر که بازی ساده تر طراحی شده باشد ناخود آگاه ذهن، بیشتر به موسیقی توجه میکند به خصوص در این بازی که در بسیاری از مراحل بایستی در گوشه ای ایستاده و گاها تا نیم ساعت به موسیقی بازی گوش فرا دهید بلکه راه حلی برای معمای پیش رویتان بیابید. در اینجا هم ولو کم کاری نکرده و موسیقی های فراوانی به سبک الکترونیک در بازی قرار داده که علاوه بر هماهنگ بودن با جو کلی بازی در مواقع کاملا مناسب پخش میشوند. به عنوان مثال در معما هایی که هیجان زیادی وجود ندارد موسیقی به صورت آرام و با صدای کم در پس زمینه اجرا میشود اما در صحنه های هیجانی موسیقی امانتان نمیدهد و کاملا ذهن شما را بر هم میزند تا دقیقا خود را در چنین موقعیتی احساس کنید. جدای از موسیقی های بازی، صدا گذاری نیز در بازی به نحو احسنت انجام شده به نحوی که بخش اعظم ارتباط شل با دو ربات دیگر تنها از طریق صدا انجام میشود مثلا در صحنه هایی که glados که صدا گذاری آن را Ellen McLain خواننده ی اپرا انجام میدهد شما را با آن صدای مخوف و وهم انگیزش تهدید میکند یا برایتان از داستان های لابراتور تعریف میکند به راستی که محو صحبت هایش میشوید نه از آن جهت که صدایش طبیعی است بلکه کاملا برعکس! صدایی ماشینی که به طرز عجیبی روان ادا میشود باعث میشود حس بازی در لابراتوری آخر الزمانی را به طور کامل حس کنید. هنر صدا پردازان در آنجا مشخص میشود که با وجود رباتیک بودن اصوات کلمات، جملات و حتی حنده! های بازی بیشتر از یک صدای طبیعی در ذهن شما ماندگار میشوند. در صورت تمایل می توانید مجموعه بازی Portal را از فروشگاه سافت اسپات تهیه کنید.
منبع: گیمفا
Portal 2 |
Portal | Minimum System Requirements |
Windows 7 / Vista / XP | Windows® 7 (32/64-bit)/Vista/XP | OS |
3.0 GHz P4, Dual Core 2.0 (or higher) or AMD64X2 (or higher) | 1.7 GHz Processor | CPU |
2 GB RAM | 512MB RAM | Memory |
Video card must be 128 MB or more and with support for Pixel Shader 2.0b (ATI Radeon X800 or higher / NVIDIA GeForce 7600 or higher / Intel HD Graphics 2000 or higher)
|
DirectX® 8.1 level Graphics Card | Graphics |
Version 9.0c | - | DirectX |
8 GB available space | - | Storage |
1) دقت داشته باشید که آنتی ویروس شما به طور کامل غیرفعال باشد.
2) فایل های فشرده را توسط نرم افزار WinRar اکسترکت کنید.
3) در مسیر اکسترکت شده با اجرای فایل Setup به نصب بازی بپردازید.
تذکر1: در هنگام نصب، دقت داشته باشید که تیک گزینه های اضافی را بردارید. گزینه های اضافی “Update DirectX”، سایر زبان های غیر از انگلیسی و نسخه های مختلف C++ بازی می باشند. دقت کنید که توصیه می شود به صورت جداگانه تمامی نسخه های 32بیتی و 64بیتی پیش نیاز Microsoft Visual C++ از 2005 الی 2015 را بر روی سیستم خود نصب کنید تا مشکلی نداشته باشید. ضمنا نرم افزارهای امنیتی و آنتی ویروس را در هنگام نصب خاموش و غیرفعال کنید.
تذکر2: در صورتی که میزان حافظه رم سیستم شما 8 گیگابایت و کمتر از آن است حتما در پنجره ابتدایی نصب، گزینه مربوط به محدودکننده رم به 2 گیگابایت را فعال کنید، تا عملیات نصب به صورت پایدار باشد.
FitGirl Repack Features:
- Based on latest Steam builds for games and mods mentioned above: 47.1 GB
- LumaEmu and SSE cracks applied for different games depending on their Steam API version, thanks to Steam006 and syahmixp!
- Co-op_Launcher_v1.09-dekart811 & Portal_2_Co-op_Loader_by_Helifax are available in “Portal 2\NoDVD” after installation
- 100% Lossless & MD5 Perfect: all files are identical to originals after installation
- NOTHING ripped, NOTHING re-encoded
- By default the following games/mods are installed with all text languages and English audio: Portal, Portal 2, Portal Stories: Mel, Aperture Tag, Thinking With Time Machine
- Selective Download feature: you may skip downloading and installing of the following content: co-op/advertising videos for Portal 2, four additional voiceover packs for Portal and Portal 2, Portal Stories: VR, Portal 2: The Final Hours, Portal 2: Sixense Perceptual Pack and soundtracks
- Significantly smaller archive size (compressed from cumulative 47.1 to 7.8~11.1 GB, depending on selected components)
- Installation takes 15-30 minutes (depending on your system and selected components)
- After-install integrity check so you could make sure that everything installed properly
- HDD space after installation: up to 47 GB
- Use “Portal Collection.exe” in collection root for game selection and changing their languages
- Repack uses XTool library by Razor12911
- At least 2 GB of free RAM (inc. virtual) required for installing this repack
- Many thanks to Christsnatcher, who helped me a lot with this repack
تعداد دیسک | |
فرمت DVD-5 | 3 |
شناسنامه | |
عنوان | Portal Bundle |
ژانر |
|
سازنده |
|
ناشر |
|
تاریخ انتشار |
|
نسخه | FitGirl |
لطفا قبل از ارسال نظر موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
- دیدگاهتان فقط مربوط به این محصول و یا مشکلات و پیشنهادات مربوط به این محصول باشد.
- نظراتی شامل زمان ارسال، هزینه ارسال، کد پیگیری و .. را فقط از طریق صفحه تماس با ما بیان کنید.
- نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد و در اختیار کسی نیز قرار داده نخواهد شد.
- از ایمیل معتبر استفاده کنید تا در صورت نیاز به پاسخگویی بیشتر از طریق ایمیل مکاتبه شود.